2011.V_200x80
een moeilijke bevalling, dit schilderij. (elk schilderij trouwens) in een vorig leven was het een vrouw met een roze, zeer modieuze jas. maar het roze leek me te fleurig. het verleidde de toeschouwer te veel. mensen hebben de neiging om donkere kleuren te associeren met depressie, licht kleuren met opgewektheid... ik zie het niet zo. voor mij zijn kleuren emotieloos. er zijn slecht mooie en lelijke kleuren. de emotie is een cultureel verschijnsel dat aan de kleur kleeft. alleen maar 'vrolijke kleurtjes, geel en groen en rood', daar krijg ik het van op mij heupen... toch emotie dan? of krijg ik het op en gecultiveerde manier op mijn heupen?
terug naar het schilderij... de koeienkop is van Jan van Imschoot, van een schilderij van hem met drie opgehangen koeien. sterk beeld, goed geschilderd.
maar waarom deze koeienkop op die madame? ik weet het niet, moet ik nog verzinnen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten